torsdag, oktober 28, 2004

Kerryland


A Stronger America?
Jag noterar att det går väldigt bra för Kerry i svensk media. Det gjorde det helt oberoende av Cecilia Uddén, och det kommer att fortsätta så i åtminstone en vecka till. Samtidigt är det ju faktiskt så att så mycket längre västerut, både geografiskt och politiskt, än så här kan man inte komma. Kerry-Edvards-skyltarna sitter tätt på både hus och bilar, och mina kollegor säger saker som att det inte spelar någon roll vad Kerry tycker – de skulle rösta på sin hund för att slippa Bush.

Trots att ingen egntligen tvekar om hur Kalifornien kommer att rösta är valet ganska påtagligt. Jag vet inte om jag ser liberal ut, men av någon anledning får jag ofta erbjudanden om att hjälpa till med att skicka tillbaka GWB till Texas. Dessutom jobbar man ganska hårt på att få folk att registera sig och sedan faktiskt rösta. Häromdagen var en av de lokala kyrkorna ut och två hopplöst söta tjejer i 10-årsåldern försökte övertyga mig att rösta för Theas framtid. (Å andra sidan bad de killen som gick bakom mig att rösta för hans hunds framtid...)

Här är rapporteringen mer nyaserad. Bush framställs som beslutsam, tydlig, och ärlig, medan Kerry är skicklig, vältalig, och bildad (och, ska erkännas, inte Bush).

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Liberal... Kerry sa: Kvinnans plats är i köket och abort nej, nej...Pest eller kolera ?

12:28 em  
Blogger Mathias said...

Ja, många är som sagt redo att rösta på sin hund bara för att bli av med GWB. Här är reporteringen ofta mer balanserad så det går att förstå hur Bush kan vara som populär som han faktiskt är. Och Kerry är ju inte Clinton direkt.

Hans Bergström i DN

8:28 em  

Skicka en kommentar

<< Home